merkregistratie

Naast de merkregistratie van uw Benelux, Europees of internationaal merk door een merkenbureau zoals Bureau M.F.J. Bockstael, is het ook belangrijk om even stil te staan en volgende tips aandachtig te lezen:

 

1. Bepaal de persoonlijkheid van je merk

Wie ben je en waar wil je voor staan? Je eigen unieke identiteit bepaalt de basis voor een sterk merk. Het publiek zal je merk als waarachtig ervaren als het overeenkomt met je eigen waarden.

2. Ga op zoek naar de unieke waarde van je merk

Doe opzoekingen naar wat de concurrentie doet en waar zij zich op focussen. Welke gaten in de markt laten zij nog open? Bespeel die open gaten en benadruk wat jouw merk onderscheid.

3. Kies een doelpubliek voor je merk

Een succesvol sterk merk richt zich op één duidelijke en vast omlijnde doelgroep. Doe onderzoek naar welke doelgroep het beste bij jouw merk past. Stel je communicatie en branding op je doelgroep af. Pas wanneer personen zich herkennen in deze marketing, zullen ze zich ook aangetrokken voelen tot je merk. Let op dat het verhaal eerlijk blijft.

4. Creëer niet gewoon een product met een merk, maar een uniek universum met een verhaal

De aandacht van de consument moet behouden. Een sterk verhaal waarin mensen zich herkennen is daarom belangrijk. Niet enkel het product of merk moet aangeboden worden, er moet een heel universum achter liggen waarin de consument waarde aan geeft. Dit kan o.a. door middel van juiste vormgeving en goede communicatie.

5. Bouw een stevig profiel uit voor je merk

De ‘about’-pagina op de website van je sterk merk is erg belangrijk, om zo personen te overtuigen van de eerlijkheid van je verhaal. Hier kan je uitleggen wat je wilt betekenen met je merk. Consumenten leren je op die manier ook beter kennen.

6. Huisstijl: een herkenbaar design voor je merk

Het verhaal van je sterk merk moet ook doorgetrokken worden in de vormelijke representatie ervan. Het grafisch aspect en de vormgeving van je merk moet in lijn liggen met hetgeen je wilt overbrengen met je merk. Dit design moet herkenbaar zijn en steeds terugkomen in al je vormgeving en branding: kaartjes, website, interieur, sociale media… Eenvoud is hier het sleutelwoord.

 7. Ontwikkel een logo voor je merk

Een aantrekkelijk logo is essentieel voor een sterk merk. De basis van een goed logo is een goede naam. Een goede naam is een naam die aan betekenisdeficiëntie lijdt d.i. de lezer moet even in de war zijn, de aandacht moet door de naam getrokken worden en deze aandacht moet even vastgehouden worden zodat de lezer over je sterk merk kan nadenken. Een goed voorbeeld met een vleugje humor is “Woestijnvis”.

 8. Zoek hulp van experten voor je merk

Bij het ontwikkelen van je merk is het belangrijk dat je ziet wat de concurrentie doet, om hiervan te leren, maar ook om te zorgen dat je niet gaat kopiëren. Hiervoor is het belangrijk dat je de hulp van experten op dit vlak inroept, om je te begeleiden bij het ontwikkelen en beschermen van je merk door bv. een merkregistratie. Merkenbureau M.F.J. Bockstael kan je begeleiden in elke stap van merkregistratie en intellectuele eigendom.

 9. Bouw een community op rond je merk

Netwerken is enorm belangrijk. Zoek contact met gelijkgestemde labels en mensen uit de branche. Ook aan te raden is om personen te contacteren die mee je verhaal kunnen uitdragen, zoals invloedrijke bloggers of influencers. Wees positief over anderen hun merk, hiermee bereik je dat zij ook positief tegenover jou zullen staan.

 10. Social networking

Een zeer belangrijke vorm van netwerken is heden social networking. Gebruik social media om je merk zichtbaar te maken, om te netwerken en contacten te leggen. Je kan hier ook veel inspiratie opdoen. Je kan je publiek ook goed betrekken in je persoonlijk verhaal via al deze media

11. Ga ook offline met je merk

Naast sociale media blijft het belangrijk om de straat op te gaan met je merk. Organiseer events, bezoek evenementen, spreek met mensen over je merk en doe dit uit oprechte interesse en niet met de bedoeling om je merk te verkopen.

 12. Start vandaag met je merk, evolueer morgen

Sterke merken evolueren. Als je meteen je definitieve merk op de kaart wilt zetten, is dit enorm moeilijk en lijkt het in het begin onmogelijk. Het kan geen kwaad om te evolueren en na een paar jaar een andere kijk op je product te hebben. Hierdoor verandert je merk in de positieve zin.

 

Gerelateerde artikelen: Infovideo : Hoe bouw ik een sterk merk? - Merken - Nieuw bij Benelux merken

Indien je advies nodig hebt bij jouw nieuw sterk merk, contacteer ons voor een vrijblijvend eerste gesprek.