waardevol merk

Acht van de tien meest waardevolle merken ter wereld komen uit de technologiewereld.

Uit de jaarlijkse rangschikking BrandZ van de marketingbedrijven WPP en Kantar Milward Brown die dinsdag werd gepubliceerd, blijkt dat Google en Apple de meest waardevolle merken zijn wereldwijd. Beide bedrijven die werkzaam zijn in de techwereld zien de waarde van hun merk, brand of trademark boven de grens van 300 miljard dollar pieken (Google is 302,1 miljard dollar waard, Apple 300,1 miljard dollar).

Amazon staat ook in de top drie met een waarde van 207,6 miljard dollar. De e-gigant neemt daarmee de plaats in van Microsoft, stadsgenoot van Amazon in Seattle. Microsoft heeft een brandwaarde van 201 miljard dollar. En ondanks de reputatieschade van de voorbije maanden van Facebook, haalt het merk nog de zesde plaats met 162,1 miljard dollar.

 

De top tien meest waardevolle merken:

  1. Google: 302,1 miljard dollar (+23%)
  2. Apple: 300,1 miljard dollar (+28%)
  3. Amazon: 207,6 miljard dollar (+49%)
  4. Microsoft: 201 miljard dollar (+40%)
  5. Tencent: 179 miljard dollar (+65%)
  6. Facebook: 162,1 miljard dollar (25%)
  7. Visa: 145,6 miljard dollar (+31%)
  8. McDonald's: 126 miljard dollar (+29%)
  9. Alibaba: 113,4 miljard dollar (+92%)
  10. AT&T: 106,7 miljard dollar (-7%)

 

Overrompelen de Chinese merken?

Het valt ook op dat Chinese bedrijven binnenkomen in de top tien. Bijvoorbeeld Tencent, het internetbedrijf met in de portefeullie onder meer de in China razend populaire app Wechat, is 179 miljard dollar waard en staat op plaats 5. En Alibaba, het e-bedrijf van Jack Man met een merkwaarde van 113,4 miljard dollar komt uit op 9. 

Volgens BrandZ was dit het eerste jaar waarin niet-Amerikaanse trademarks sneller groeiden dan Amerikaanse. In 2006 haalde maar één Chinees merk de wereldwijde top honderd, tegenover veertien dit jaar. De totale waarde van de tien meest waardevolle Chinese merken steeg met 47 procent tegenover een jaar geleden, die van de Amerikaanse met 23 procent. 

Verder zitten er nog zeven niet-Chinese merken uit Azië in de top honderd. Deze zijn samen op 146 miljard geschat.

De totale waarde van de honderd merken is 4.400 miljard dollar. De totale waarde van de top honderd groeide ook in een jaar tijd met 750 miljard dollar en tekende zo de grootste stijging op sinds de marketeers de ranglijst voor het eerst uitbrachten in 2006.

De top 100 bevat spijtig genoeg geen Belgische merken.

 

Bron: De Tijd

Gerelateerde berichten: 12 tips voor een sterk merk, Nieuw bij Benelux merken, Nieuwe definitie merk: Bewegend merk kan!